«Μέγα το της θαλάσσης κράτος»

«Μέγα το της θαλάσσης κράτος»

Η ναυτιλία αποτελεί για την Ελλάδα αναμφισβήτητο εθνικό κεφάλαιο στρατηγικής, οικονομικής και κοινωνικής σημασίας ενώ παραμένει στενά συνδεδεμένη με τον τόπο της, ακόμη και όταν διαπρέπει εκτός αυτού. Εκπροσωπεί μάλιστα το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας και άνω του 50% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας στη χώρα είναι πολύπλευρη και δεν περιορίζεται στις εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών, αλλά περιλαμβάνει έμμεσες οικονομικές επενδύσεις καθώς και ευκαιρίες απασχόλησης. Παράλληλα, όντας στρατηγικός εμπορικός εταίρος σημαντικών οικονομικών και πολιτικών δυνάμεων, όπως η ΕΕ και οι ΗΠΑ, η ελληνική ναυτιλία ενισχύει το κύρος της χώρας διεθνώς. Οι διακρίσεις της ναυτιλίας μας αποτελούν λαμπρό παράδειγμα των σπουδαίων έργων των Ελλήνων όταν έχουν ενότητα, στρατηγική και αξιοποιούν τα πλεονεκτήματα που απλόχερα προσφέρει η χώρα μας: το απέραντο γαλάζιο. Με αυτό τον τρόπο καταφέραμε σε διεθνές αλλά και εθνικό επίπεδο να διατηρούμε την πρωτοκαθεδρία στη διεθνή ναυτιλιακή κατάταξη.

Παράλληλα όμως προς τον διεθνή της ρόλο η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα προσφέρει και κοινωνικό έργο με σκοπό να συμβάλλει στις προσπάθειες αντιμετώπισης των προβλημάτων που προκάλεσε η οικονομική κρίση της Ελλάδας στην κοινωνία και την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών. Στο πλαίσιο αυτό, ελήφθησαν πολλαπλές πρωτοβουλίες για τη στήριξη εκείνων που βρίσκονταν σε μεγάλη ανάγκη σε τομείς όπως της σίτισης, της υγείας, της ενίσχυσης κοινωνικών οργανώσεων και φορέων πρόνοιας καθώς της λήψης μέτρων ανακούφισης και στήριξης των πληγέντων από τις καταστροφικές πυρκαγιές του Ιουλίου 2018. 

Οι προκλήσεις βέβαια δεν σταματούν εδώ!

Για να παραμείνει στην κορυφή του κόσμου η ελληνική ναυτιλία, χρειάζεται τη στήριξη της ελληνικής πολιτείας. Οφείλουμε για λόγους εθνικού συμφέροντος να στηρίξουμε το έργο των ανθρώπων του τόσο σημαντικού αυτού τομέα για την οικονομία και τη θέση της χώρας μας, διότι αποτελεί εθνικό κεφάλαιο, αντιστοιχεί σε πολύ μεγάλο ποσοστό του ΑΕΠ και συμβάλλει στη δημιουργία πολλών θέσεων εργασίας. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, οι νέοι έχουν αρχίσει να στρέφονται και πάλι προς τις ναυτικές και ναυτιλιακές σπουδές λόγω της βεβαιότητας της επαγγελματικής αποκατάστασης και επειδή συνδυάζεται τώρα πια με εξειδικευμένα προσόντα και πληθώρα νέων γνωστικών αντικειμένων όπως: διοίκηση ναυτιλιακών επιχειρήσεων, ναυτιλιακή οικονομική επιστήμη, ναυτιλιακή χρηματοδότηση, ναυτικό δίκαιο, ναυπηγική και νέες τεχνολογίες, καθιστώντας τον κλάδο πιο ελκυστικό.

Είναι επομένως αναγκαίο να προωθηθούν συγκεκριμένες τομές, ώστε να παραμείνει η χώρα μας κυρίαρχη στη διεθνή ναυτιλία και να ενισχύσει τη θέση της περαιτέρω. Πιο αναλυτικά:

Σε σχέση με την εκπαίδευση των νέων:

  • Θα πρέπει να αναβαθμιστούν οι ναυτικές και ναυτιλιακές σπουδές. Παράλληλα με τις ΑΕΝ που αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω οικονομικής συγκυρίας και χρειάζονται τη στήριξη της πολιτείας, ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να συνεισφέρει συμπληρωματικά στην κάλυψη του αυξημένου ενδιαφέροντος για τις σπουδές αυτές, τη στιγμή μάλιστα που ναυτικές ακαδημίες του εξωτερικού απευθύνονται σε πολυάριθμους Έλληνες σπουδαστές με προγράμματα εκπαίδευσης, μετεκπαίδευσης, εξειδίκευσης ή κατάρτισης αξιωματικών του Εμπορικού Ναυτικού εντός και εκτός Ελλάδας.

Σε οικονομικό επίπεδο:

  • Για τους ναυτικούς το πρόβλημα της υπερφορολόγησης είναι μείζον και έχει βαρύτατες συνέπειες για την ποντοπόρο ναυτιλία μας, γιατί τους αναγκάζει να αναζητήσουν εργασία σε πλοία με ξένη σημαία. Το πρόβλημα έχει δύο παρενέργειες: τα ελληνικά ασφαλιστικά ταμεία ζημιώνονται, γιατί οι εισφορές πληρώνονται σε άλλη χώρα και οι Έλληνες ναυτικοί δεν προσφέρουν την υπηρεσία τους σε ελληνικό πλοίο. Το φορολογικό πλαίσιο λοιπόν είναι πολύ σοβαρό και επηρεάζει και την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας.

  • Τα εφοπλιστικά κεφάλαια: Είναι πολύ σημαντικό να επενδυθούν στην Ελλάδα τα εφοπλιστικά κεφάλαια, καθώς έχουν το πλεονέκτημα της υψηλής και ανεμπόδιστης κινητικότητας παντού στον πλανήτη. Η διευκόλυνση και η προσέλκυση επενδύσεων μπορεί να επιτευχθεί με δύο τρόπους:

α) Σε θεσμικό επίπεδο, με τη βελτίωση της ταχύτητας στην απονομή της Δικαιοσύνης αλλά και την απλούστευση της αδειοδοτικής διαδικασίας με σαφή καθορισμό του χωροταξικού πλαισίου και

β) Με την εισαγωγή στοχευμένων κινήτρων και μειώσεις φόρων για επενδύσεις σε νεοφυείς επιχειρήσεις.

  • Παράλληλα, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της υπερφορολόγησης που έχουν υποστεί οι απόμαχοι της θάλασσας, που είδαν τους κόπους μιας ζωής να χάνονται στα χρόνια της κρίσης.

Η Χία ναυτιλία

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να κάνω μια κατάθεση ψυχής ως γιος ναυτικού και Χιώτης. Η Χίος, με επίκεντρο κυρίως τα Καρδάμυλα, τον Βροντάδο και τις Οινούσσες, το νησιωτικό σύμπλεγμα με τη δική του λαμπρή πορεία στο ναυτικό στερέωμα, διεκδικεί τον τίτλο του απόλυτου ναυτότοπου. Η χιώτικη ναυτιλία αναδείχτηκε στην κορυφή του ελληνικού εφοπλισμού καθορίζοντας τις επιχειρηματικές στρατηγικές του. H χιώτικη εμπορική ναυτιλία, οι Χιώτες εφοπλιστές, αξιωματικοί, κατώτερα πληρώματα, ναυπηγοί και εργαζόμενοι σε ναυτιλιακά γραφεία αγωνίζονται για τη ναυτιλιακή προβολή της Ελλάδας παγκοσμίως. Οι Χιώτες εφοπλιστές διακρίνονταν ανέκαθεν για τη φιλοπατρία τους και κυρίως για την αγάπη τους προς την ιδιαίτερή τους πατρίδα ενώ ο Χιώτης ναυτικός με την αγωνιστικότητα και τον επαγγελματισμό του έγινε ο κυριότερος συντελεστής του λαμπρού ναυτιλιακού αποτελέσματος για το οποίο είμαστε σήμερα εθνικά υπερήφανοι!

Αιμιλιανός Κ. Ευαγγελινός
Καθηγητής Πληροφορικής
Πολιτικό Στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας

https://www.facebook.com/aimilianosevangelinos/