<<Αυτοί που μελέτησαν προσεκτικά τον τρόπο διακυβέρνησης των ανθρώπων, πρέπει να έχουν πεισθεί πως η τύχη των εθνών εξαρτάται από την εκπαίδευση των νέων>>
Αριστοτέλης
Η 5η Οκτωβρίου είναι αφιερωμένη στους εκπαιδευτικούς όλου του κόσμου! Καθιερώθηκε το 1994 από την UNESCO προκειμένου να τιμήσει πάνω από 60 εκατομμύρια μαχόμενους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης στον κόσμο, που με το έργο τους συμβάλλουν καθοριστικά στην ανάπτυξη, την πρόοδο και την ευημερία των κοινωνιών. Μια μέρα σαν κι αυτή θέτει στο επίκεντρο τις ανάγκες και τα προβλήματα των εκπαιδευτικών εστιάζοντας στο έργο τους και την προσπάθεια που καταβάλλουν για την οικοδόμηση ενός καλύτερου μέλλοντος για τους μαθητές.
Ο εκπαιδευτικός καλείται σήμερα να διαδραματίσει έναν πιο σημαντικό και ουσιαστικό ρόλο από αυτόν του παραδοσιακού δασκάλου. Δεν περιορίζεται πλέον μόνο στη μετάδοση γνώσεων και στην «κάλυψη» της απαιτούμενης διδακτέας ύλης.
Πρέπει να κεντρίσει την περιέργεια των μαθητών, να αναπτύξει τη φαντασία, να διευρύνει τους ορίζοντες, να καλλιεργήσει δεξιότητες, να ανιχνεύσει και να ενισχύσει ταλέντα… Παράλληλα έχει μπροστά του παιδιά με όνειρα, προβληματισμούς, αγωνία για το μέλλον. Είναι το «άλλο» σημαντικό πρόσωπο στη ζωή των μαθητών εκτός από τα μέλη της οικογένειάς τους. Είναι ο σύμβουλος, ο ψυχολόγος για το παιδί σε ευαίσθητη ηλικία που θέλει έναν ειδικό χειρισμό. Οι εκπαιδευτικοί από τη φύση της εργασίας τους και την καθημερινή τους επαφή με τα παιδιά πλάθουν χαρακτήρες, διαμορφώνουν ανθρώπους με κριτική σκέψη, διαπαιδαγωγούν ενεργούς πολίτες με κοινωνικές ευαισθησίες. Με την προσωπικότητά του και τη στάση του ο εκπαιδευτικός καλλιεργεί αρχές και αρετές, όπως η συνεργασία, η αλληλεγγύη, ο σεβασμός.
Σε αυτό τον δύσκολο και πολύπλευρο ρόλο που αναλαμβάνει κάθε εκπαιδευτικός, η πολιτεία πρέπει να σταθεί αρωγός και να μην θεωρεί την εξοικονόμηση πόρων πιο σημαντική από την παροχή εκπαίδευσης. Η υποχρηματοδότηση στην παιδεία υποβαθμίζει το σχολείο και το λειτούργημα του εκπαιδευτικού. Η πολιτεία οφείλει να διασφαλίσει πως οι εκπαιδευτικοί απολαμβάνουν της εκτίμησης, της αναγνώρισης και του σεβασμού για το έργο τους. Αυτό επιτυγχάνεται με τη δημιουργία αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας, με πρόβλεψη για επαρκείς πόρους για την εκπαίδευση και τα σχολεία, με τη διασφάλιση υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος καθώς και με υψηλής ποιότητας εκπαίδευση, κατάρτιση και συνεχή ενδοϋπηρεσιακή επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη.
Παράλληλα, στο πλαίσιο μιας ανοικτής δημοκρατικής κοινωνίας που δέχεται και ενθαρρύνει την ιδιωτική πρωτοβουλία, η απρόσκοπτη λειτουργία της ιδιωτικής εκπαίδευσης δεν πρέπει να υπόκειται σε αγκυλώσεις του παρελθόντος και ιδεοληψίες, ενώ η σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα πιστεύουμε ότι είναι η καλύτερη λύση προς επίλυση χρόνιων προβλημάτων χρηματοδότησης ή εξοπλισμού των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων όλων των βαθμίδων, εφόσον το ζητούμενο είναι η παροχή της καλύτερης δυνατής εκπαίδευσης.
Αιμιλιανός Κ. Ευαγγελινός
Καθηγητής Πληροφορικής
Πολιτικό Στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας
https://www.facebook.com/aimilianosevangelinos/