Ανασυγκρότηση της δημόσιας διοίκησης: καλύτερες υπηρεσίες με λιγότερο κόστος
Ο τομέας της δημόσιας διοίκησης αποτελεί στυλοβάτη της λειτουργίας του κράτους. Η γραφειοκρατική δομή στην Ελλάδα όμως, ήταν ανέκαθεν ο «μεγάλος ασθενής», λειτουργώντας ως καταφύγιο ανεύρεσης εργασίας, σωρείας διορισμών και εξυπηρετήσεων, χωρίς σαφή καθορισμό καθηκόντων των υπαλλήλων, με πληθώρα νόμων, διατάξεων και αποφάσεων συχνά αλληλοσυγκρουόμενων και με την κομματική κυριαρχία σε πρωταγωνιστικό ρόλο να λειτουργεί ως τροχοπέδη σε κάθε προσπάθεια αναδιοργάνωσης. Οι πολιτικές ηγεσίες συχνά υποχωρούσαν μπροστά στο φόβο του πολιτικού κόστους και την –σε ορισμένες περιπτώσεις- ανεξέλεγκτη δράση των συνδικαλιστικών φορέων.
Η σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δεν κατόρθωσε να αντιμετωπίσει τα χρόνια προβλήματα της δημόσιας διοίκησης. Αντιθέτως καθημερινά βλέπουν το φως της δημοσιότητας σε καιρό μνημονιακής πειθαρχίας υποτίθεται, προκηρύξεις προσλήψεων προσωπικού στο στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα, δημιουργώντας εύλογα ερωτήματα για τον τρόπο κάλυψης της μισθολογικής δαπάνης από τους διορισμούς. Και μόνο το γεγονός ότι η σημερινή κυβέρνηση επιχειρεί για κομματικό όφελος να αντιμετωπίσει την ανεργία με τη μέθοδο του διορισμού σε δημόσιο οργανισμό τη στιγμή των αιματηρών περικοπών στους ήδη εργαζόμενους και τους συνταξιούχους, μας γυρίζει πολλά χρόνια πίσω στο παρελθόν και δεν αρμόζει στην εικόνα χώρας, που θέλει να ανήκει στον σκληρό πυρήνα του ευρώ και είναι ένα από τα παλαιότερα κράτη – μέλη της Ε. Ε.
Η Νέα Δημοκρατία έχει διαμορφώσει ολοκληρωμένη πρόταση για την ανασυγκρότηση της δημόσιας διοίκησης και την αντιμετώπιση των χρόνιων προβλημάτων και παθογενειών του συστήματος λειτουργίας της.
-
- Εκείνο που πρωτίστως χρειάζεται, εκτός της αυτονόητης μηχανοργάνωσης όλων ανεξαιρέτως των υπηρεσιών, είναι η επέκταση της ηλεκτρονικής διεκπεραίωσης των συναλλαγών για τη διασφάλιση της διαφάνειας σε όλες τις δραστηριότητες των υπηρεσιών και στις σχέσεις με τους πολίτες. Με αυτό τον τρόπο θα αντιμετωπιστεί η ατελείωτη γραφειοκρατία και η σύγχυση που ταλαιπωρεί τον πολίτη αντί να τον εξυπηρετεί. Έχει μεγάλη σημασία να ελαχιστοποιηθεί η ανάγκη προσέλευσης των πολιτών στις υπηρεσίες και να παρέχεται η δυνατότητα της εξ αποστάσεως εξυπηρέτησης και τακτοποίησης των υποθέσεών τους. Ταυτόχρονα βελτιώνεται η ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών και μειώνεται η περιττή γραφειοκρατία και το λειτουργικό κόστος.
- Σεβασμός του πολίτη σημαίνει διαφάνεια και ενημέρωση μέσω ολοκληρωμένου ψηφιακού συστήματος παρακολούθησης των δαπανών και των εσόδων των φορέων του δημοσίου καθώς και του τρόπου αξιοποίησης της περιουσίας του δημοσίου ή της εξέλιξης των επενδύσεων.
- Αντιμετώπιση της πολυνομίας και της σύγχυσης από αλληλοσυγκρουόμενες παλιές και νέες διατάξεις με επικαιροποίηση και συστηματική κωδικοποίηση της νομοθεσίας.
- Αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του πολίτη, σεβασμός προς αυτόν αλλά και πλήρης ενημέρωση για τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα τόσο του ίδιου όσο και των υπαλλήλων των υπηρεσιών. Συνέπεια αυτού είναι και η καθιέρωση πειθαρχικού δικαίου για τους υπαλλήλους σε σχέση με τη βαρύτητα αποδεδειγμένου παραπτώματος. Έχει σημασία ο πολίτης να μην αισθάνεται «όμηρος» υπαλληλικής νοοτροπίας της ήσσονος προσπάθειας ή χρονοβόρων διαδικασιών ως την τελική ρύθμιση της υπόθεσής του.
- Έλεγχος του συστήματος προσλήψεων και του αριθμού των υπαλλήλων στις υπηρεσίες με την κινητικότητα και με την τήρηση αναλογίας ποσοστού προσλήψεων – αποχωρήσεων για την αποφυγή δημιουργίας υδροκέφαλου δημόσιου τομέα, κάτι το οποίο δυστυχώς, για λόγους ψηφοθηρικούς κοντεύει να επανασυστήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ.
- Αξιολόγηση του έργου των υπαλλήλων στη δημόσια διοίκηση, με γνώμονα τη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών και την εξυπηρέτηση του πολίτη. Η αξιολόγηση θα συμβάλει στην εξέλιξη των υπηρεσιών, θα επιβραβεύσει τους υπαλλήλους που αποτελούν πρότυπο για το χώρο τους και θα βοηθήσει την αντιμετώπιση των ζητημάτων των λιγότερο αποτελεσματικών συναδέλφων τους.
- Η Νέα Δημοκρατία απέχει μακράν από την ιδεοληψία του κρατισμού και του υπερμεγέθους δημόσιου τομέα. Πιστεύει στην ιδιωτική πρωτοβουλία και στα οφέλη για τον πολίτη καθώς και στο ότι και ένας ιδιωτικός φορέας δύναται να προσφέρει αγαθό στην κοινωνία με λιγότερο κόστος για τον πολίτη που εν κατακλείδι ωφελείται από τον υγιή ανταγωνισμό. Η σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα μόνο ωφέλιμη και προσοδοφόρα μπορεί να αποβεί για τον Έλληνα πολίτη και φορολογούμενο. Θα δημιουργηθούν καλύτερες υποδομές, θα εξοικονομηθούν δημόσιοι πόροι, θα δοθούν ευκαιρίες για επιχειρηματικότητα και απασχόληση, ενώ το κράτος θα διατηρήσει τον εποπτικό του ρόλο για το δημόσιο συμφέρον.
Η δημόσια διοίκηση χρειάζεται εκσυγχρονισμό, εξοικονόμηση πόρων και ορθολογική διαχείριση των χρημάτων του Έλληνα φορολογουμένου καθώς και αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στη σχέση υπαλλήλου-πολίτη για την ομαλή και ταχεία διεκπεραίωση των συναλλαγών και των ποικίλων υποθέσεων.
Σύνθημά μας είναι: καλύτερες, σύγχρονες, ποιοτικές υπηρεσίες με το λιγότερο δυνατό κόστος.
*Αιμιλιανός Ευαγγελινός, καθηγητής Πληροφορικής, πολιτικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας που έχει περάσει την διαδικασία του Μητρώου Πολιτικών Στελεχών και συμμετέχει στις επιτροπές Παιδείας και Τουρισμού.